SPIS TREŚCI
Wstęp: Możemy lepiej pomagać 9
CZĘŚĆ I
POSTĘP W ROKOWANIACH DOTYCZĄCYCH SPEKTRUM AUTYZMU: MITY, FAKTY, WCZESNE OBJAWY ORAZ NOWA PODBUDOWA TEORETYCZNA
Rozdział 1 Zmiana definicji autyzmu i sposobu jego postrzegania 17
Rozdział 2 Mity dotyczące ASD, w tym zespołu Aspergera, i ich błędne diagnozowanie 26
Rozdział 3 Wczesne i trwałe objawy ASD: sposoby ich wykrywania i pomocy niemowlętom i dzieciom z grupy ryzyka 40
Rozdział 4 Nowe cele stawiane dzieciom z ASD: model DIR/Floortime 48
CZĘŚĆ II
PRZEDE WSZYSTKIM RODZINA: JAK RODZINA MOŻE WYKORZYSTYWAĆ MODEL DIR, ABY UŁATWIAĆ NAWIĄZYWANIE RELACJI, KOMUNIKACJĘ I MYŚLENIE
Rozdział 5 Inicjatywa „Przede wszystkim rodzina” 67
Rozdział 6 Wykorzystywanie uwagi i zaangażowania: wprowadzanie dziecka do wspólnego świata 75
Rozdział 7 Zachęcanie do naprzemiennej komunikacji i do wspólnego rozwiązywania problemów 88
Rozdział 8 Symbole, pojęcia i słowa 101
Rozdział 9 Logiczne myślenie i świat rzeczywisty 114
Rozdział 10 Wyższe poziomy myślenia abstrakcyjnego i refleksyjnego 124
Rozdział 11 Niepowtarzalne profile biologiczne I: doświadczanie świata poprzez zmysły 138
Rozdział 12 Niepowtarzalne profile biologiczne II: problemy sfery wizualnej i słuchowej 157
CZĘŚĆ III
FLOORTIME
Rozdział 13 Floortime jako podejście rodzinne 169
Rozdział 14 Floortime: Czym jest i czym nie jest 183
Rozdział 15 Floortime zawsze i wszędzie: stwarzanie warunków do nauki 192
Rozdział 16 Najtrudniejszy element metody Floortime: podążanie za dzieckiem i jednoczesne stawienie mu wyzwań 208
Rozdział 17 Praca ze starszymi dziećmi, nastolatkami i dorosłymi z ASD I: Nauka przez całe życie, we współpracy z dr. n. med. Henrym Mannem 218
Rozdział 18 Praca ze starszymi dziećmi, nastolatkami i dorosłymi z ASD II: Stwarzanie środowisk naukowych 234
CZĘŚĆ IV
EKSPERTYZA I SPOSOBY TERAPII: MODEL DIR
Rozdział 19 Ekspertyza: podejście typu DIR/Floortime 247
Rozdział 20 Kompleksowy program terapii z wykorzystaniem metody DIR/Floortime 256
Rozdział 21 Metody edukacyjne sprzyjające myśleniu, komunikacji i osiąganiu postępów w nauce 280
CZĘŚĆ V
RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI OBJAWAMI
Rozdział 22 Język schematyczny i echolalia 305
Rozdział 23 Samostymulacja, potrzeba bodźców zmysłowych, nadpobudliwość i zachowania unikające 313
Rozdział 24 Posiłki, nauka korzystania z toalety, samodzielne ubieranie się i radzenie sobie z nowymi wyzwaniami 324
Rozdział 25 Problemy z zachowaniem 336
Rozdział 26 Radzenie sobie z emocjami 349
Rozdział 27 Załamania i regresje 361
Rozdział 28 Rozwój funkcji społecznych 369
Załącznik A: Rezultaty badań nad modelem DIR 379
Załącznik B: Jak rozwija się autyzm: teoria DIR 401
Załącznik C: Neurorozwojowe zaburzenia relacji i komunikacji 417
Bibliografia 427
O autorach 433
Indeks 435