Niefachowcy uważają statystykę za trudny i niezrozumiały dział matematyki. Rozważania teoretyczne w statystyce stawiają rzeczywiście bardzo duże wymagania, jest jednak także inne oblicze statystyki – statystyka stosowana.
Specjalista reprezentujący każdą dziedzinę nauki w pewnym momencie staje przed koniecznością skorzystania z metod pozwalających na analizę dużych baz danych celem uogólnienia wniosków. Uogólnienie to pomaga w przewidywaniu zdarzeń. Tak właśnie jest w medycynie. Pacjenci pozostawiają prowadzącemu ich lekarzowi dużą liczbę danych, pozwalających po poprawnym przeanalizowaniu na prognozowanie zjawisk medycznych.
Problem medyczny, na którego kanwie zaprezentowano zastosowanie podstawowych technik statystycznych w niniejszym podręczniku, dotyczy kamicy nerkowej. Testy statystyczne zastosowano do analizy danych dotyczących pacjentów dotkniętych tą chorobą, koncentrując się na odpowiedzi na pytanie o możliwość prewencji. Student medycyny jest prowadzony od jednego do drugiego problemu medycznego. Do ich rozwiązania użyto odpowiednich testów statystycznych.
Do podręcznika dołączono bazę danych (wraz z opisem jej zawartości) dotyczącą pacjentów kliniki chirurgii urazowej, aby umożliwić studentowi samodzielna pracę. Podręcznik prowadzi Czytelnika krok po kroku także przez zawiłości profesjonalnego programu statystycznego SAS.