EN
Spis treści, fragmenty, recenzje

Refleksje zza kamery

Reżyserki o kinie i formie filmowej

Liczba stron: 262 Format: 15,5x22 cm Rok wydania: 2022 Data premiery: 15.12.2022 Data wydania e-booka: 28.08.2023

Opis książki

Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.

Każda z zaprezentowanych reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej, a równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji. Maya Deren w swojej książce zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale też z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek. Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje również Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.

Równie ważna, co sama twórczość kobiet, jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek również jest próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: „W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter” (2001), „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010). Ponadto autorka książek: „Derek Jarman. Portret indywidualisty” (2003), „Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90.” (2006) oraz „Oblicza kina queer” (2014). W latach 2015-2018 Koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015 prowadziła badania, których efektem jest monografia: „Modernistyki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939” (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zasiada w Radzie Muzeum Fotografii w Krakowie.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-233-5171-9
e-ISBN (pdf): 978-83-233-7387-2
Kraj pochodzenia producenta: Polska

POLECANE KSIĄŻKI

Okładka książki Terapia rodzin oparta na mentalizacji
Eia Asen, Peter Fonagy

Terapia rodzin oparta na mentalizacji

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

62,00 zł
49,60 zł
Okładka książki Uzależnienia i emocje
Rebecca E. Williams, Julie S. Kraft

Uzależnienia i emocje

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

46,00 zł
36,80 zł
Claire L. Evans

Pionierki Internetu

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

47,99 zł
38,39 zł
Molly Millwood

Macierzyństwo bywa trudne

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

55,00 zł
44,00 zł

NOWOŚCI

Okładka książki 25 milionów iskier
Andrew Leon Hanna

25 milionów iskier

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

45,00 zł
36,00 zł
Okładka książki Jedyna córka
Guadalupe Nettel

Jedyna córka

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

45,00 zł
36,00 zł
okładka książki Lęk u dzieci. Wydanie II
Ronald Rapee , Ann Wignall , Susan Spence , Vanessa Cobham , Heidi Lyneham

Lęk u dzieci. Wydanie II

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

58,99 zł
47,19 zł
Okładka książki Brak
Urszula M. Pilch

Brak

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

50,40 zł
40,32 zł
Okładka książki Tam, gdzie mieszka wiatr
Piotr Kołodziejczyk

Tam, gdzie mieszka wiatr

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

64,99 zł
51,99 zł
Okładka książki Eine holprige W poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej
red. Iwona Maciejowska , Anna Sajdak-Burska

W poszukiwaniu doskonałości dydaktycznej

( Oprawa miękka )

48,30 zł
38,64 zł
Okładka książki Αἰολικά
Wojciech Sowa

Αἰολικά

( Oprawa miękka )

54,60 zł
43,68 zł
Okładka książki Eine holprige Reise durch die Landschaft der deutschen Präfixverben
47,25 zł
37,80 zł
Okładka książki Spektrum immanencji
Cezary Woźniak

Spektrum immanencji

( Oprawa miękka )

48,30 zł
38,64 zł
Okładka książki Umysł ponad nastrojem. Wydanie drugie
Christine A. Padesky , Dennis Greenberger

Umysł ponad nastrojem. Wydanie drugie

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

105,00 zł
84,00 zł
Okładka książki Nomadzi
Anthony Sattin

Nomadzi

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

78,00 zł
62,40 zł
okładka ksiązki Badania oparte na danych dotyczących zdrowia
51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Twentieth-Century Models of the Theatrical Work
Krzysztof Pleśniarowicz

Twentieth-Century Models of the Theatrical Work

( Oprawa twarda )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Henri Michaux - artiste aux multiples experiences / Henri Michaux - artysta o wielu doświadczeniach
red. Olga Bartosiewicz-Nikolaev , Karolina Czerska , Wacław Rapak

Henri Michaux - artiste aux multiples experiences / Henri Michaux - artysta o wielu doświadczeniach

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Topiel, Miasto, Mściciel
Stanisław Przybyszewski

Topiel, Miasto, Mściciel

( Oprawa twarda )

65,10 zł
52,08 zł
Okładka książki Cyfrowa socjologia jakościowa
Grzegorz Bryda

Cyfrowa socjologia jakościowa

( Oprawa miękka )

54,60 zł
43,68 zł
Okładka książki Wykłady z teorii wzrostu gospodarczego. Tom 1
Katarzyna Filipowicz , Adam Krawiec , Tomasz Tokarski

Wykłady z teorii wzrostu gospodarczego. Tom 1

( Oprawa miękka )

54,60 zł
43,68 zł
Okładka książki Progress in Latin America (in the post-Covid reality)
47,25 zł
37,80 zł
Okładka książki „(jednak z odniesieniem do awangardy)”
Tomasz Cieślak-Sokołowski

„(jednak z odniesieniem do awangardy)”

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

48,30 zł
38,64 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...