EN
Spis treści, fragmenty, recenzje

Refleksje zza kamery

Reżyserki o kinie i formie filmowej

Liczba stron: 262 Format: 15,5x22 cm Rok wydania: 2022 Data premiery: 15.12.2022 Data wydania e-booka: 28.08.2023

Opis książki

Założeniem książki jest prezentacja różnorodnych głosów twórczych kobiet w kinie, by ukazać podejmowaną przez nie refleksję, a tym samym podkreślić ich obecność i znaczenie w historii myśli filmowej. Kolejne rozdziały poświęcone są przemyśleniom Alice Guy-Blaché, Germaine Dulac, Mai Deren, Laury Mulvey, Trinh T. Minh-ha oraz Alexandry Juhasz, odnoszącym się do własnego dorobku filmowego, jak i do znacznie szerszej problematyki, związanej z określonymi nurtami artystycznymi i intelektualnymi oraz realiami społeczno-kulturowymi. W przywołanych tekstach przewijają się tematy nawiązujące do czterech głównych zagadnień. Pierwsze dotyczy formy filmowej oraz kina jako medium, instytucji, obszaru kultury popularnej, a drugie praktyki reżyserskiej kobiet – używanego przez nie warsztatu, stylu i indywidualnych zainteresowań. W trzecim chodzi o związki omawianej refleksji z feminizmem, postkolonializmem, teorią queer i innymi koncepcjami, które dostarczyły piszącym przydatnych pojęć czy definicji. Natomiast czwarte zagadnienie skupia się na relacji między twórczością kobiet a tradycją kultury wizualnej w jej wymiarze technologicznym i komunikacyjnym, a nie tylko estetycznym.

Każda z zaprezentowanych reżyserek-teoretyczek nieco odmiennie wyjaśnia potrzebę równoczesnego uprawiania twórczości filmowej i pisarskiej. Dla Alice Guy-Blaché zapisywanie wspomnień było sposobem na odniesienie się do epoki pionierskiej, a równocześnie na zaznaczenie w niej swojej obecności jako kreatorki kinowego warsztatu oraz prekursorki w zakresie pracy na planie w wielofunkcyjnej roli metteur en scène. Liczne, różnorodne formy przekazu, używane przez Germaine Dulac pozwalały jej podjąć najważniejsze kwestie dla rozwoju kina jako sztuki oraz artystycznych ruchów awangardowych, w których widziała miejsce na swobodę twórczą, nieskrępowaną wymogami komercji. Maya Deren w swojej książce zastosowała konwencję anagramu, starając się powiązać w całość rozważania na temat sztuki, formy i filmu oraz fascynujących ją zjawisk kulturowych. W dorobku Laury Mulvey przewijają się wątki związane z jej najbardziej znaną koncepcją męskiego władcy spojrzenia, ale też z kwestią ukazywania i problematyzowania doświadczeń kobiet, zwłaszcza aktywnych artystek. Motyw twórczości kobiet powraca w pracach Trinh T. Minh-ha, łączącej wątki postkolonialne i queerowe w refleksji nad tożsamością oraz jej obrazami, zwłaszcza w kontekście doświadczeń migracji i przemieszczenia. Do problematyki tożsamości nawiązuje również Alexandra Juhasz, która w swoich rozważaniach teoretycznych odnosi się do, jak to określa, feministycznej historii mediów (oraz kina amerykańskiego), a także do aktywizmu związanego z AIDS i środowiskiem queerowym.

Równie ważna, co sama twórczość kobiet, jest dla Juhasz jej archiwizacja, pozwalająca stworzyć lub/i podtrzymać więzi międzypokoleniowe oraz przepływ wiedzy i doświadczeń. Włączenie do książki sześciu różnych reżyserek-teoretyczek również jest próbą połączenia przedstawicielek odmiennych generacji, by zaznaczyć ciągłości tradycji uprawiania przez kobiety refleksji o kinie i formie filmowej.

Prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz – filmoznawczyni, pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Zajmuje się kinem współczesnym, problematyką tożsamości kulturowej oraz twórczością kobiet w filmie, fotografii i sztuce. Wyrazem jej zainteresowań są publikacje: „W poszukiwaniu sposobu ekspresji. O filmach Jane Campion i Sally Potter” (2001), „Władczynie spojrzenia. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek” (2010). Ponadto autorka książek: „Derek Jarman. Portret indywidualisty” (2003), „Młode wilki polskiego kina. Kategoria gender a debiuty lat 90.” (2006) oraz „Oblicza kina queer” (2014). W latach 2015-2018 Koordynatorka projektu badawczego Narodowego Centrum Nauki: „Pionierki z kamerą. Kobiety w kinie i fotografii w Galicji 1896-1945”. Jako stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2015 prowadziła badania, których efektem jest monografia: „Modernistyki o kinie. Kobiety w polskiej krytyce i publicystyce filmowej 1918-1939” (2016). Członkini Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami. Zasiada w Radzie Muzeum Fotografii w Krakowie.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
ISBN: 978-83-233-5171-9
e-ISBN (pdf): 978-83-233-7387-2

POLECANE KSIĄŻKI

Michael Booth

Japonia, Chiny i Korea

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

49,00 zł
39,20 zł
red. Piotr Franaszek

Kampus 600-lecia Odnowienia Uniwersytetu Jagiellońskiego

(Oprawa twarda)

47,25 zł
37,80 zł
Nicola Temple

Najlepiej spożyć przed…

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

45,00 zł
36,00 zł
Agnès Poirier

Notre Dame

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

39,99 zł
31,99 zł

NOWOŚCI

Okładka książki Nomadzi
Anthony Sattin

Nomadzi

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

78,00 zł
62,40 zł
Okładka książki Niedojrzali emocjonalnie
Lindsay C. Gibson

Niedojrzali emocjonalnie

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

63,00 zł
44,10 zł
Od przysłowia głowa nie boli
Grzegorz Szpila

Od przysłowia głowa nie boli

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,20 zł
36,96 zł
okładka książki Lęk i zamartwianie się u nastolatków.. Wydanie II
Lisa M. Schab

Lęk i zamartwianie się u nastolatków. Wydanie II

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

58,00 zł
40,60 zł
Okładka książki Przygody człowieka tworzącego
red. Magdalena Popiel , Mateusz Antoniuk

Przygody człowieka tworzącego

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

47,25 zł
37,80 zł
Okładka książka Ewolucja koncepcji klastrów a uwarunkowania ich globalnej pozycji
Joanna Bohatkiewicz-Czaicka , Marta Gancarczyk

Ewolucja koncepcji klastrów a uwarunkowania ich globalnej pozycji

( Oprawa miękka )

48,30 zł
38,64 zł
okładka książki Topiel, Miasto, Mściciel
Stanisław Przybyszewski

Topiel, Miasto, Mściciel

( Oprawa twarda )

65,10 zł
52,08 zł
okładka książki Powrót do świętych lasów
Lorenzo Colantoni

Powrót do świętych lasów

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

42,00 zł
33,60 zł
okładka ksiązki Badania oparte na danych dotyczących zdrowia
red. Włodzimierz Galewicz

Badania oparte na danych dotyczących zdrowia

( Oprawa miękka )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Twentieth-Century Models of the Theatrical Work
Krzysztof Pleśniarowicz

Twentieth-Century Models of the Theatrical Work

( Oprawa twarda )

46,20 zł
36,96 zł
Okładka książki Tam, gdzie mieszka wiatr
Piotr Kołodziejczyk

Tam, gdzie mieszka wiatr

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

64,99 zł
51,99 zł
Uniwersytet przestrzenią wolności
Jacek Popiel

Uniwersytet przestrzenią wolności

( Oprawa twarda )

40,00 zł
32,00 zł
Okładka książka Kuchnia narodowa
Anya von Bremzen

Kuchnia narodowa

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

63,99 zł
51,19 zł
Okładka książki Historia medycyny... 3
Ryszard W. Gryglewski

Historia medycyny... 3

( Oprawa miękka )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach
Włodzimierz Cezary Włodarczyk

Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach

( Oprawa miękka )

55,99 zł
44,79 zł
Okładka książki Technopaideia
red. Sebastian Borowicz , Joanna Hobot-Marcinek

Technopaideia

( Oprawa twarda )

57,75 zł
46,20 zł
Okładka książki Dzikie pomysły natury
Kristy Hamilton

Dzikie pomysły natury

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

64,99 zł
51,99 zł
Okładka książki Kilka słów o skuteczności nauki o uzdrawianiu
Józef Dietl

Kilka słów o skuteczności nauki o uzdrawianiu

( Oprawa twarda )

20,00 zł
16,00 zł
Okładka książki Droga herbaty
Aaron Fisher

Droga herbaty

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

62,00 zł
49,60 zł
okładka Filologiskt smorgasbord 5
red. Ewa Data-Bukowska , Magdalena Wasilewska-Chmura

Filologiskt smörgasbord 5

( Oprawa miękka )

44,10 zł
35,28 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...