SPIS TREŚCI
Sebastian Borowicz, Anna Włodarczyk, Karolina Wawer, „Słowa jak tubki farby, gotowe i obce”. Anny Pilch lekcja etyki i humanizmu 9
Anna Pilch – nota biograficzna 33
Publikacje Prof. dr hab. Anny Pilch 37
DIALOGI
MIĘDZY LITERATURĄ A OBRAZEM
Ryszard Krynicki, Kopenhaga 49
Sebastian Borowicz, Widok i zbliżenie. O nieoczywistości powierzchni greckiej wazy 51
Anna Włodarczyk, Artystyczne imaginaria Płonącej żyrafy: Dalí – Grochowiak – Pinińska-Bereś . 79
Joanna Hobot-Marcinek, Sympozjony i misteria. Tadeusza Różewicza rozmowy o sztuce . 109
MIĘDZY KRYTYKĄ A INTERPRETACJĄ
Anna Czabanowska-Wróbel, Poezja i istnienie. Zimorodek Adama Zagajewskiego i Gerarda Manleya Hopkinsa . 141
Ewa Jaskółowa, Gry z naturą w poezji Stanisława Ciesielczuka 155
Marian Stala, „Co było światłem, stało się kamieniem”. O trzech wierszach z epoki podboju kosmosu 171
Sławomir Jacek Żurek, Zagłada – sacrum – erotyzm. O powieści Święto trąbek Marty Masady 179
Adam Wsiołkowski, List 193
MIĘDZY DETALEM A CAŁOŚCIĄ
Grażyna B. Tomaszewska, Dziwne ogrody i pytania: Magdalena Bielska, Torfowy ogród z mostem i tygrysem, Józef Mehoffer, Dziwny ogród . 201
Agnieszka Kania, Od dzieła malarskiego do (uczniowskiej) ekfrazy. Ogród Mehoffera i nie tylko Staffa . 221
Ewa Skorupa, Literackie portrety fizjonomiczne . 237
Elżbieta Piątek, Papusza. Lektura twarzy poetki 259
MIĘDZY INTUICJĄ A METODĄ
Witold Bobiński, Uwolnić przyjemność! Dlaczego nie uczymy literatury tak, jak sami czytamy książki? 283
Anna Janus-Sitarz, Doświadczanie narracji a porządkowanie bliskiej rzeczywistości . 307
Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Stare obrazy i nowe fotografie a dydaktyczne ożywianie także kulturowego archiwum 319
Karolina Wawer, Agon poety i malarzy. Poetycka polemika na przykładzie Malarzy Holandii Adama Zagajewskiego – propozycje dydaktyczne 343
Magdalena Popiel, Ćwiczenia z ważności/powagi i śmieszności 369
MIĘDZY JĘZYKIEM A POZNANIEM
Bronisław Maj, Ballada dziadowska o utopionym Marianku . 385
Barbara Myrdzik, O dwóch wierszach Wisławy Szymborskiej: Lustro i Mapa. Próba interpretacji 389
Jadwiga Kowalikowa, Płaszczyzny integracji w szkolnej edukacji polonistycznej 407
Andrzej Romanowski, Jak rozgraniczać pogranicza? 421
Dorota Michułka, Point of divergence. Polskie historie alternatywne wobec społecznego imaginarium (w perspektywie rozważań nad edukacją polonistyczno-historyczną) 435
POSTSCRIPTUM
Marta Rusek, Anna Pilch – czas jakby wciąż teraźniejszy 463
Sebastian Borowicz, Co widzą obrazy? (Annie Pilch) 469
Anna Włodarczyk, Detale z życia – sztuka detalu. Z Anną Pilch dialog nieukończony . 473
Spis ilustracji 489
Indeks nazwisk 493