Przygotowania do wstąpienia Polski do Unii Europejskiej sprawiły, że media w naszym kraju stanęły w obliczu licznych zadań i wyzwań. Na środkach masowego komunikowania spoczęła odpowiedzialność za dostarczanie obywatelom wiedzy o UE; jednocześnie wokół wszystkich problemów, korzyści i obaw, wiążących się z akcesją Polski do struktur zjednoczonej Europy. Odgrywając - z większym lub mniejszym sukcesem - rolę edukacyjną oraz kształtując opinię publiczną, media pozwoliły jednocześnie na ujawnienie się społecznych nadziei i niepokojów związanych z planowanym przełomem. Prasa, radio, telewizja, Internet znalazły się w centrum społecznych procesów i przemian poznawczych, jakie pociąga za sobą wejście Polski do UE.
Odpowiedzi na pytanie, czy i jak polskim mediom udaje się sprostać temu zadaniu, a także konfrontacji ich roli w procesach akcesyjnych z rolą, jaką odegrały w nich systemy medialne w krajach, które procesy integracyjne mają już za sobą, poświęcona jest niniejsza praca zbiorowa, przygotowana przez autorów z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.