SPIS TREŚCI
Spis treści
Wprowadzenie
Katarzyna Fazan, Tadeusz Kantor – wczoraj i dziś 11
1. Entrée aktorów i świadków
Renato Palazzi, Wielkość Tadeusza Kantora. Niewygodne dziedzictwo 19
Loriano Della Rocca, Tadeusz Kantor: Kraków, 8 grudnia 1990 – 8 grudnia 2010 roku 23
Krzysztof Miklaszewski, Aktor w teatrze Kantora. Pytania wizjonera, odpowiedzi praktyka i współczesne postscriptum 29
Andrzej Wełmiński, Funkcja i znaczenie zespołu w procesie tworzenia spektakli Teatru Cricot 2 43
2. Obrazy oraz obiekty: etymologie i ewolucje
Lech Stangret, Rola rysunku w procesie kreacji automitologii Tadeusza Kantora 65
Dominika Łarionow, Manekin Tadeusza Kantora i nadmarioneta Edwarda G. Craiga. Zarys idei 81
Anna R. Burzyńska, Powroty nosorożca 97
Katarzyna Osińska, Don Kichot według Kantora: między realnością a fikcją 109
Małgorzata Paluch-Cybulska, Tadeusz Kantor: „...Infantki Velázqueza jak relikwie lub madonny” 125
Josep Maria de Sagarra Àngel, „Teatr emocji” Tadeusza Kantora. À propos hiszpańskiej recepcji artysty 149
Amos Fergombe, Drzwi, rama albo transcendentny próg w twórczości Tadeusza Kantora 161
3. Powroty scen teatru: między egzystencją a historią
Klaudiusz Święcicki, Antropologia historii i pamięci w twórczości teatralnej Tadeusza Kantora 175
Grzegorz Niziołek, Lęk i co dalej... 187
Wojciech Owczarski, Teatr Snów w Teatrze Śmierci 199
Cécile Coutin, Maszyna miłości i śmierci Tadeusza Kantora 209
Mateusz Chaberski, Co Nasza klasa Tadeusza Słobodzianka może nam powiedzieć o Umarłej klasie? Polityczny charakter wspomnienia w twórczości Tadeusza Kantora 215
Marek Pieniążek, Kantor – reaktywacje własnej realności. Ostatnie spektakle Teatru Cricot 2 227
Michał Kobiałka, Epilog. Teatr Osobistego Wyznania Tadeusza Kantora: uwagi o późnym stylu 243
4. Zapisy, rejestracje, klisze i „żywe archiwum”
Jan Kłossowicz, Lekcja anatomii. Fabuły Kantora 261
Paweł Stangret, Tadeusz Kantor czytany 275
Katarzyna Tokarska-Stangret, Non omnis moriar artysty teatru 285
Jean-Pierre Th ibaudat, Wokół fotografi i Wielopola 295
Anna Halczak, CRICOTEKA – „konieczność przekazywania” 303
5. Asocjacje i konfrontacje: miejsca wspólne oraz linie podziałów
Marie-Thérèse Vido-Rzewuska, Kantor, Schulz, Malczewski, Wyspiański: kilka paradoksów 317
Andrzej Turowski, Oślepiające powidoki 329
Jaromir Jedliński, Kantor i Beuys. Procesy paralelne? 339
Rafał Solewski, Dziedzictwo i tożsamość w twórczości Tadeusza Kantora. Wobec postmodernizmu 349
Zbigniew Osiński, Tadeusz Kantor – Jerzy Grotowski: dwie idee teatru/sztuki 359
Ruggero Bianchi, Drobne zapiski o artyście granicznym 371
Klaus Dermutz, „Groza wojny i terroru/pomieszana z cyrkiem”. Rozmyślania Anselma Kiefera o teatrze Tadeusza Kantora 379
Katarzyna Fazan, Cienie polskiego Odysa. Wyspiański – Kantor – Grzegorzewski 387
Uta Schorlemmer, Obecna nieobecność w późnych przedstawieniach Tadeusza Kantora i Christopha Schlingensiefa 401
Notki o autorach 413
Spis ilustracji 423