EN

Doświadczenie postpamięci w teatrze

Seria: Teatr / Konstelacje

Format: 15,8x23,5 cm Rok wydania: 2020 Data premiery: 27.08.2020

Opis książki

Proces postpamięci odbywa się w relacji między sceną a widownią. W pewnym sensie najważniejszą cechą całej analizy jest zwrócenie uwagi na ten właśnie fakt „stawania się” postpamięci w teatrze. I w tej kwestii zarówno analiza przedstawień, jak i jej konkluzje są wyjątkowo trafne i odkrywcze.
Fragment recenzji dr. hab. Krzysztofa Bielawskiego, prof. UJ

Szczególnie warte podkreślenia jest krytyczne podejście Autorki do przywołanych prac. W każdym z rozdziałów opiera ona własne interpretacje na wybranej koncepcji teoretycznej, czasem traktując ją jako inspirację dla swoich obserwacji, czasem jako cenne wsparcie metodologiczne, czasem jednak przeformułowując wersję autorską czy wręcz wchodząc z nią w polemikę.
Fragment recenzji dr. hab. Ewy Guderian-Czaplińskiej, prof. UAM

Ważną zdobyczą rozprawy jest pokazanie i dowiedzenie, że specyfika procesu postpamięci sprawia, iż „niezależnie od tego, czy dane medium zawiera komentarz (także krytyczny) do transferu pamięci, to zawsze zostaje przez niego zagarnięte i automatycznie staje się jego częścią”. W ten sposób nazwa „teatr postpamięci” otrzymuje niejako podwójne uzasadnienie: jest to teatr będący częścią procesu postpamięci, a zarazem tematyzujący, wystawiający go.
Fragment recenzji prof. dr. hab. Dariusza Kosińskiego

Wprowadzona przez Marianne Hirsch kategoria „postpamięci” bardzo szybko stała się jedną z najważniejszych opisujących kondycję powojennej kultury europejskiej. Hirsch opisuje różne sposoby, za pomocą których pamięć mogła być „przekazywana” – od rozmów, przez zachowanie rodziców, które było konsekwencją przeżyć z przeszłości (depresja, obsesje, milczenie), a także ich wpływ na kolejne pokolenie. Postpamięć zwraca uwagę nie tyle na sam transfer pamięci, choć świadomość jego przebiegu jest kluczowa dla zrozumienia całego procesu, ile sposób, w jaki zostaje ona przyswojona przez odbiorców, którzy cały czas muszą w nim aktywnie uczestniczyć. Postpamięć nie jest procesem jednolitym, ale chaotycznym, rozszczepionym na różne formy i media, poprzez które może odbywać się transmisja „pamięci” między pokoleniami. Jej wewnętrzna dynamika i brak ściśle określonych struktur sprawiają, że jest ona otwarta na modyfikacje i może przyjmować różnorodne formy w zależności od relacji, w jakiej się odbywa. W jaki sposób teatr uczestniczy w procesie transferu pamięci? Jak się do niego ustosunkowuje i z niego korzysta? Czy spektakl może generować doświadczenie postpamięci? Jakie są konsekwencje uruchomienia narracji krytycznych wobec postpamięci? Książka Marty Bryś jest próbą odpowiedzi na te pytania na przykładach spektakli Tadeusza Kantora, Jerzego Grzegorzewskiego, Moniki Strzępki oraz Krzysztofa Warlikowskiego.

MARTA BRYŚ
– doktor nauk humanistycznych, absolwentka teatrologii na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2011–2013 pracowała w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka”, w latach 2013–2014 koordynatorka programowa festiwalu Krakowskie Reminiscencje Teatralne. Wraz z dr Łucją Iwanczewską współkuratorka projektu „Biografie w teatrze” realizowanego w Cricotece. W latach 2014–2015 oraz 2016–2017 członkini komisji w Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej organizowanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2015 roku koordynowała promocję Teatru POP-UP w Krakowie, realizowanego przez Agencję GAP, w ramach którego była również producentką autorskiego projektu SPI->RA->LA Krystiana Lupy, Piotra Skiby i Igi Gańczarczyk. W latach 2018–2019 koordynowała współpracę z artystami w Krakowskim Salonie Sztuki organizowanym przez Fundację F.A.I.T. oraz Krakowskie Biuro Festiwalowe. Współredaktorka wraz z prof. Katarzyną Fazan i dr hab. Anną R. Burzyńską publikacji Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności (2014). Publikuje na łamach czasopism „Didaskalia”, „Dialog”, „Notatnik Teatralny”, „Opcje”.
Język publikacji polski
Wydanie pierwsze
Autorzy Marta Bryś
ISBN: 978-83-233-4870-2
Kraj pochodzenia producenta: Polska

Seria TEATR / KONSTELACJE

POLECANE KSIĄŻKI

Josef H. Reichholf

Motyle

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

49,90 zł
39,92 zł
Niedostępny
Michael Booth

Japonia, Chiny i Korea

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

49,00 zł
39,20 zł
okładka książki Doktor White i jego głowy
Brandy Schillace

Doktor White i jego głowy,

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

69,30 zł
55,44 zł
Nicola Temple

Najlepiej spożyć przed…

(Oprawa miękka ze skrzydełkami)

45,00 zł
36,00 zł

NOWOŚCI

Okładka książki „Jestem jaka jestem”
red. Janusz Barański , Stanisław Barański , Jan Barański , Patrycja Koszyk-Barańska

„Jestem jaka jestem”

( Oprawa twarda )

57,75 zł
46,20 zł
Niedostępny
Okładka książki Współczesna myśl translatologiczna w krajach niemieckojęzycznych
red. Piotr de Bończa Bukowski , Jadwiga Kita-Huber

Współczesna myśl translatologiczna w krajach niemieckojęzycznych

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Digital Games and the Category of Auteur
Filip Jankowski

Digital Games and the Category of Auteur

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

51,45 zł
41,16 zł
Od przysłowia głowa nie boli
Grzegorz Szpila

Od przysłowia głowa nie boli

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

46,20 zł
36,96 zł
Niedostępny
Okładka książki Wokół tematyki zarządzania mediami (i nie tylko)
red. Marzena Barańska , Anna Modzelewska

Wokół tematyki zarządzania mediami (i nie tylko)

( Oprawa miękka )

61,95 zł
49,56 zł
Okładka książki Wyspa pajęczych lilii
Li Kotomi

Wyspa pajęczych lilii

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

45,00 zł
36,00 zł
Okładka ksiązki Dzieci szatana, Il regno doloroso
Stanisław Przybyszewski

Dzieci szatana, Il regno doloroso

( Oprawa twarda )

91,35 zł
73,08 zł
Okładka książki Zarys systemu prawa pracy. Tom 3
Arkadiusz Sobczyk

Zarys systemu prawa pracy. Tom 3

( Oprawa twarda )

115,50 zł
92,40 zł
okładka książki Normatywne aspekty terapii zaawansowanych
Włodzimierz Galewicz , Wojciech Ciszewski , Olga Dryla , Piotr Grzegorz Nowak

Normatywne aspekty terapii zaawansowanych

( Oprawa miękka )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Historia medycyny... 3
Ryszard W. Gryglewski

Historia medycyny... 3

( Oprawa miękka )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Thinking Literature
Anna Kwiatek , Marcelina Połczyńska , Agnieszka Romanowska , Wiktoria Wawrzyńczyk

Thinking Literature

( Oprawa miękka )

44,10 zł
35,28 zł
Niedostępny
Okładka książki Jedyna córka
Guadalupe Nettel

Jedyna córka

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

45,00 zł
36,00 zł
Okładka książki Dramaturgia fragmentu
Włodzimierz Szturc

Dramaturgia fragmentu

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

49,35 zł
39,48 zł
Okładka książki Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw sektora MŚP produkujących meble w Polsce
Mateusz Janas

Źródła przewagi konkurencyjnej

( Oprawa miękka )

51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach
Włodzimierz Cezary Włodarczyk

Szkice o zdrowiu publicznym w trudnych czasach

( Oprawa miękka )

55,99 zł
44,79 zł
Okładka książki Przekładaniec, numer 48
red. Magda Heydel

Przekładaniec, numer 48

( Oprawa miękka )

41,04 zł
32,83 zł
Okładka książki Technopaideia
red. Sebastian Borowicz , Joanna Hobot-Marcinek

Technopaideia

( Oprawa twarda )

57,75 zł
46,20 zł
okładka ksiązki Badania oparte na danych dotyczących zdrowia
51,45 zł
41,16 zł
Okładka książki Wczesne objawy autyzmu
Mary Lynch Barbera

Wczesne objawy autyzmu

( Oprawa miękka ze skrzydełkami )

55,99 zł
44,79 zł

Ta strona wykorzystuje pliki cookies.

Dowiedz się więcej...