SPIS TREŚCI
Słowo wstępne . . . 11
CZĘŚĆ PIERWSZA. ETAPY ELŻBIETY WITTLIN LIPTON . . . 23
1. Etap pierwszy: polskie dzieciństwo i wczesne inspiracje artystyczne . . . 28
2. Etap drugi: na amerykańskiej ziemi . . . 33
2.1. Pierwszy okres amerykański . . . 37
3. Etap trzeci: Iberia po raz pierwszy . . . 43
3.1. Hiszpania generała Franco w latach 1955–1957 . . . 43
3.2. „[…] znowu oddycham swoim oddechem, znowu widzę, oddycham oczami” – Józef Czapski . . . 46
4. Etap czwarty: imaginistyczne obrazy Orientu i Maghrebu, powrót do Nowego Jorku . . . 52
5. Etap piąty: Madryt 1962–1975 . . . 53
6. Etap szósty: miejsca ruchome – Nowy Jork – Chicago – Madryt . . . 56
6.1. Nowy Jork . . . 56
6.2. Samotność nad jeziorem Michigan – Chicago 1983–1986 . . . 60
6.3. „Nie wyobrażam sobie życia inaczej niż pomiędzy kulturami…” Nowy Jork – Madryt: od 1986 roku do dziś . . . 61
CZĘŚĆ DRUGA. ELŻBIETY WITTLIN LIPTON LITERACKIE I KULTUROWE KRĘGI WTAJEMNICZEŃ . . . 65
1. Pierwsze projekty teatralne – współpraca z Paulem Steinbergiem . . . 69
1.1. Salome Oscara Wilde’a i Elektra Sofoklesa – projekty kostiumów i scenografii . . . 70
1.2. Ścisły nadzór Jeana Geneta – malarskie studium samotności . . . 75
1.3. Sen nocy letniej Williama Szekspira . . . 78
2. Wokół literatury hiszpańskiego kręgu kulturowego . . . 85
2.1. Wielki teatr świata i Życie snem Pedra Calderóna de la Barca – kostiumowe „jednoaktówki” Elżbiety Wittlin Lipton . . . 86
2.1.1. Wielki teatr świata według Elżbiety Wittlin Lipton . . . 86
2.1.2. Malarska medytacja – o jednym projekcie do dramatu Życie snem . . . 93
2.2. Kostium jako wielowątkowa opowieść kulturowa i malarska – Niewidzialna dama i Rok Święty w Madrycie Pedra Calderóna de la Barca . . . 100
2.2.1. Niewidzialna dama, czyli projekty skrojone na miarę . . . 101
2.2.2. Rok Święty w Madrycie – kostium jako bohater . . . 115
3. W stronę współczesności – Guernica Picassa Jerónima Lópeza Mozo i 98 Juana Antonia Castro . . . 120
3.1. Ludzkie i zwierzęce wizerunki oraz maska jako elementy przywracania historycznej pamięci – Guernica Picassa . . . 120
3.2. „.Que es la Historia de Espana?” – projekty kostiumów do sztuki 98 Juana Antonia Castro . . . 123
3.3. Wokół twórczości Dionisia Cañasa – o dwóch szkicach scenograficznych . . . 128
4. Elżbiety Wittlin Lipton literackie powroty do Polski . . . 132
4.1. Hiszpańska Iwona, księżniczka Burgunda Witolda Gombrowicza . . . 133
4.2. „Konflikt z formą” – Ślub Witolda Gombrowicza . . . 141
4.3. Współpraca z Niną Polan i Polskim Instytutem Teatralnym w Nowym Jorku . . . 146
5. Kilka uwag o sztukach Carla Goldoniego i Bertolta Brechta w kostiumowym obiektywie Elżbiety Wittlin Lipton . . . 149
5.1. !Viva el color! . . . 149
5.2. Jubileuszowa Opera za trzy grosze Bertolta Brechta . . . 152
Elżbiety Wittlin Lipton „mowa wiązana”. Refleksje końcowe . . . 155
Bibliografia . . . 161
Indeks osób . . . 177
Spis prac kostiumowych i scenograficznych Elżbiety Wittlin Lipton zamieszczonych w książce . . . 185