SPIS TREŚCI
Podziękowania 9
Wprowadzenie: Dane biometryczne w sztuce nowych mediów. Strategie parametryzacji ciała w odniesieniu do teorii postantropocentrycznych 11
A. Sztuka biometryczna – zarys problematyki 11
B. W stronę teorii postantropocentrycznych – uwagi metodologiczne 43
Rozdział I: Biometryczna sztuka nowych mediów w kontekście rozwoju praktyk bioartystycznych 65
A. Sztuka biometryczna jako działania z zakresu art & science 65
B. Projekty biometryczne w obszarze praktyk bioartystycznych 86
C. Nowe media – postmedialność – biomediacja. Sztuka biometryczna w perspektywie rozważań nad hybrydyzacją mediów 110
Rozdział II: Od brain artu po sztukę technologii noszonych. Główne obszary, kierunki i tendencje sztuki biometrycznej 129
A. Techniki obrazowania medycznego w obszarze art & science 130
B. Bioperformans – brain art – praktyki biofeedbacku. Wokół sztuki biosensorycznej 142
C. Strategie bio- i self-trackingowe w sztuce biometrycznej 167
D. Metody identyfikacji biometrycznej w projektach bioartystycznych 178
Rozdział III: Intra-akcje, kompost i sprawcze cięcia. Strategie posthumanistyczne w sztuce biometrycznej 207
A. Między posthumanizmem i transhumanizmem. Problem (post)antropocentryzmu w kontekście koncepcji splecenia (entanglement) 207
B. Postludzkie bioparametryzacje. Współistnienie z istotami i sprawczościami nie-ludzkimi w perspektywie posthumanistycznej 228
C. Intra-akcyjne powiązania infrastruktury biomedycznej i ciała w procedurach obrazowania medycznego. Wokół ontologii realizmu sprawczego Karen Barad 309
Rozdział IV: Człowieczeństwo Ulepszone (Humanity+), Technologiczna Osobliwość i samoaktualizacja. Narracje i praktyki transhumanistyczne w projektach biometrycznych 343
A. Etos zdrowia – samodoskonalenie – holograficzna nieśmiertelność. Dysonanse i sprzeczności w konceptualizacjach transhumanizmu 343
B. Wokół augmentacji i amplifikacji funkcji ciała. Inspiracje transhumanistyczne w sztuce biometrycznej 357
Rozdział V: Od „somatycznego szczegółu” po „architekturę fizjologiczną”. Strategie i doświadczenia afektywne w sztuce biometrycznej 407
A. Wokół „wewnątrzcielesnej materialności”. Wymiary afektywności w projektach opartych na danych pochodzących z ciała 407
B. „Architektura fizjologiczna” i projekty relacyjne. Doświadczenie afektywne jako materia działań twórczych 446
Rozdział VI: Od biomedykalizacji do self-trackingu. Zarządzanie życiem i „techniki siebie” w kontekście biopolityki oraz bioetyki 469
A. Biomedykalizacja – biopolityka – etopolityka. Medycyna obrazowa i bio-tracking a administrowanie życiem 471
B. Między „troską o siebie” a biologiczną wydajnością. Wokół idei self-trackingu i ruchu Quantified-Self 513
Rozdział VII: W stronę estetyki postafektywnej 555
A. Somatyczne i transgatunkowe doświadczanie sztuki: koncepcje somai zoe-estetyki 558
B. Zwrot afektywny w estetyce 564
C. Estetyka postafektywna – zarys projektu 575
Zakończenie 591
Bibliografia 597
Spis ilustracji 627
Indeks osobowy 629