SPIS TREŚCI
Spis treści
Wprowadzenie 9
Pojęcia i kategorie prawne opisujące rdzenną ludność Kanady 12
Stan badań dotyczących podejmowanego tematu 14
Pytania badawcze, hipotezy i propozycja analizy 20
Struktura książki 26
Rozdział pierwszy
Interpretacje teoretyczne. W poszukiwaniu modelu wyjaśniającego mobilizację kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 29
1.1. Między strukturą a kulturą: perspektywy badawcze w socjologii ruchów społecznych 29
1.2. Czym jest ruch społeczny? 32
1.3. W stronę historycznego wyjaśnienia pojęcia ruchu społecznego 34
1.4. Ruchy społeczne a żądanie uznania 36
1.5. Rola konfliktu społecznego w ruchu społecznym 38
1.6. Rola emocji w ruchu społecznym 40
1.7. Problem dualizmu w badaniach nad ruchami społecznymi 44
1.8. „Nowe” ruchy społeczne 45
1.9. Zasoby i organizacje ruchów społecznych 50
1.10. Model procesu politycznego w perspektywie działań mobilizacyjnych w ruchu społecznym 51
1.11. Gender i inne typy dynamiki społecznej w socjologii ruchów społecznych 54
1.12. Problematyka analizy intersekcjonalnej 58
1.13. Konsekwencje sprowadzenia analizy intersekcjonalnej do
poziomu narracji tożsamościowych 62
1.14. (Nie)obecne w ruchach społecznych. Konsekwencje wykluczenia kobiet z narracji o protestach 65
1.15. Intersekcjonalny repertuar sporu 69
Rozdział drugi
Wybrane elementy metodologii badań w socjologii ruchów społecznych 81
2.1. Zalety łączenia historii z socjologią i co z tego wynika dla obszaru badań nad ruchami społecznymi 81
2.2. Studium przypadku w metodologii badań ruchów społecznych 86
2.3. Metody i narzędzia badawcze wykorzystane w analizie
wielowymiarowej aktywności kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 90
Rozdział trzeci
Kanadyjska macierz dominacji oraz krzyżujące się systemy władzy 97
3.1. Elementy polityki wobec Indian – fundamenty strukturalnej sfery władzy 97
3.2. Okres Nowej Francji – wczesne kontakty i współpraca 102
3.3. Proklamacja Królewska i okres Brytyjskiej Ameryki Północnej 107
3.4. Dyscyplinowanie ludności rodzimej w ramach „Ustawy o Indianach” 110
3.5. „Ustawa o Indianach” i poprawki do niej z lat 1876–1960 117
3.6. Status indiański w Kanadzie – ochrona praw i przywilejów czy efekt ujarzmiania w ramach systemu kolonialnego? 120
3.7. Koncepcja tożsamości i opresji intersekcjonalnej a problem utraty statusu indiańskiego przez Indianki w Kanadzie 123
3.8. „Indiańska księżniczka Kanady” czy „squaw” – kolonialne inskrypcje w ramach hegemonicznej sfery władzy 129
Rozdział czwarty
Analiza ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie w latach 1968–1985 w perspektywie modelu intersekcjonalnego repertuaru 145
4.1. Możliwości i ograniczenia polityczne a mobilizacja kobiet indiańskich 145
4.2. Analiza i dyskusja dotycząca ruchu kobiet indiańskich 153
4.3. Weryfikacja hipotez dotyczących aktywności kobiet indiańskich 155
4.4. Od świadomości do mobilizacji – struktura i strategie mobilizacyjne w ruchu kobiet indiańskich na przykładzie
Tobique Women’s Political Group 161
4.5. Chronologia działań – od protestów lokalnych po lobbowanie na rzecz zmiany zapisu 12(1)b w „Ustawie o Indianach” 164
4.6. Marsz do Ottawy 167
4.7. Sprawa Sandry Lovelace i lobbowanie w kwestii utraty statusu indiańskiego 170
4.8. Konferencje Premierów 174
4.9. Symboliczny wymiar działań ruchu kobiet indiańskich w Kanadzie. Wielowymiarowe ramy interpretacyjne 180
4.10. Rama praw człowieka w kontekście sprawy Sandry Lovelace 190
4.11. Rama tubylczej kobiecości a działania organizacji Native Women’s Association of Canada 193
Zakończenie 197
Bibliografia 207
Książki i artykuły 207
Raporty i dokumenty archiwalne219
Gazety codzienne 220
Strony internetowe 222