SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 9
CZĘŚĆ I. PYTANIA O NOWOCZESNOŚĆ I TRADYCJĘ
Barbara Myrdzik, Tradycja i nowoczesność – proces czy opozycja? Refleksje na marginesie czytania tekstów kultury 19
Włodzimierz Paszyński, Staroświecka nowoczesność – o potrzebie konserwatyzmu we współczesnej szkole 27
Dorota Heck, O potrzebie (mitu) tradycji w historii literatury 33
CZĘŚĆ II. PROBLEMY I PERSPEKTYWY NOWOCZESNEJ SZKOŁY
Marta Rusek, Szkoła jako miejsce antropologiczne. Świadectwa literackie 45
Stanisław Bortnowski, Nowoczesna lekcja – co to właściwie znaczy? 57
Martyna Bala-Chrupek, O zaletach i wadach e-podręcznika w nauczaniu polonistycznym 67
Ewa Bem-Wiśniewska, Program matury międzynarodowej jako wyzwanie dla nauczyciela polonisty 77
Maria Kwiatkowska-Ratajczak, Innowacyjność kształcenia dydaktycznego doktorantów – problemy i perspektywy 87
CZĘŚĆ III. KSZTAŁCENIE LITERACKIE W NOWOCZESNEJ SZKOLE
Grzegorz Leszczyński, Zestaw lektur: fabryka analfabetów 101
Marcin Cieński, Nowoczesne (szkolne) ujęcie literatury oświecenia. Między perspektywą europejską a polską: o konsekwencjach wyboru dominanty 119
Ewa Paczoska, Dziewiętnastowieczność i modernizm w dydaktyce szkolnej 127
Andrzej Zieniewicz, Dwudziestowieczność jako zagadnienie dydaktyczne 135
Jarosław Klejnocki, Dwa słowa o (nie)obecności poezji lingwistycznej w szkole 145
Krzysztof Biedrzyck, Stanisław Barańczak – nowoczesny 149
Anna Włodarczyk, Pluralizm etyki interpretacji tekstu literackiego – ponowoczesne kategorie interpretacyjne 157
CZĘŚĆ IV. KSZTAŁCENIE JĘZYKOWE W NOWOCZESNEJ SZKOLE
Jadwiga Kowalikowa, W poszukiwaniu wykładników nowoczesności w kształceniu językowym, metodologii ich badania i metodyki wprowadzania w obręb procesów dydaktycznych 175
Wojciech Strokowski, Jak unowocześnić szkolne nauczanie składni? Refleksje metodologiczno-metodyczne 187
Renata Przybylska, Język polski w aspekcie kulturoznawczym w nauczaniu akademickim 203
CZĘŚĆ V. NOWE MEDIA W NOWOCZESNEJ SZKOLE
Andrzej Hejmej, Transpozycje intermedialne i literatura nowoczesna 211
Joanna Budkiewicz-Żeberska, Magdalena Trysińska, Aksjologia świata dziecięcego, czyli o potrzebie edukacji medialnej w nowoczesnej szkole 221
Katarzyna Maciejak, Językowe wyznaczniki kodu ograniczonego w programach dla dzieci (na przykładzie polskiej wersji filmu animowanego Niesamowity świat Gumballa) 241
Anna Janus-Sitarz, Po co googleinteligentowi literatura, czyli o nowej roli lektury szkolnej 261
Witold Bobiński, Przyszłość jest filmem 269
Indeks 279