SPIS TREŚCI
SPIS TREŚCI
Wstęp 7
Rozdział 1. Teoretyczne ujęcie problematyki kompetencji pracowników 11
1.1. Ujęcie kompetencji w naukach o zarządzaniu 11
1.2. Analiza pojęciowa zagadnienia kompetencji na podstawie literatury przedmiotu 14
1.3. Typologie kompetencji w naukach o zarządzaniu 20
1.4. Struktura kompetencji interpersonalnych 28
1.5. Znaczenie kompetencji w funkcjonowaniu organizacji 36
1.6. Doskonalenie kompetencji pracowniczych 37
Rozdział 2. Kompetencje personelu medycznego 40
2.1. Organizacja pracy w szpitalach 41
2.2. Struktura zawodowa personelu medycznego 50
2.3. Kompetencje zawodowe personelu medycznego 52
2.4. Ścieżka profesjonalna lekarzy 57
2.5. Ścieżka profesjonalna pielęgniarek 59
2.6. Składowe kompetencji menedżerskich w organizacji szpitalnej 60
Rozdział 3. Metodologia badań empirycznych 64
3.1. Proces analizy kompetencji menedżerskich 64
3.2. Prezentacja pola badawczego 67
3.3. Formułowanie celów oraz hipotez badawczych 68
3.4. Dobór próby badawczej 70
3.5. Charakterystyka narzędzi pomiarowych 72
3.6. Wnioski z badań pilotażowych 74
3.7. Wielokryteriowe przedstawienie podmiotów badania 75
3.8. Prezentacja próby badawczej 81
Rozdział 4. Ocena wiedzy menedżerskiej personelu medycznego 89
4.1. Charakterystyka wiedzy menedżerskiej 89
4.2. Wiedza personelu medycznego z zakresu zarządzania 90
4.2.1. Działy wiedzy z zarządzania istotne dla personelu medycznego 91
4.2.2. Formy doskonalenia wiedzy zarządczej 100
4.3. Wiedza menedżerska pożądana przez personel medyczny 104
4.3.1. Zapotrzebowanie personelu medycznego na wiedzę zarządczą 104
4.3.2. Formy dokształcania personelu medycznego 124
4.4. Pogłębione studium badawcze 126
Rozdział 5. Ocena umiejętności interpersonalnych personelu medycznego 131
5.1. Charakterystyka umiejętności interpersonalnych 131
5.2. Rzeczywiste umiejętności interpersonalne personelu medycznego 132
5.3. Postulowane umiejętności interpersonalne dla pracowników pełniących funkcje kierownicze 137
5.4. Motywacja personelu medycznego do doskonalenia swoich kompetencji zarządczych 143
5.5. Stan relacji i procesu komunikowania się w ocenie personelu medycznego 149
Rozdział 6. Ocena wiedzy menedżerskiej zarządzających szpitalami 159
6.1. Wiedza z zakresu zarządzania pracowników piastujących funkcje kierownicze 159
6.2. Zapotrzebowanie na wiedzę menedżerską pracowników pełniących funkcje kierownicze 174
Rozdział 7. Ocena umiejętności interpersonalnych menedżerów opieki zdrowia 189
7.1. Charakterystyka umiejętności interpersonalnych menedżerów 189
7.2. Motywacja menedżerów opieki zdrowia do doskonalenia swoich kompetencji zarządczych 204
Rozdział 8. Koncepcja zmian organizacyjnych oraz innowacji szkoleniowych w szpitalach 207
8.1. Deficyt kompetencyjny funkcji kierowniczych 208
8.2. Propozycja zmian organizacyjnych 215
8.3. Metody szkoleń kierowane do menedżerów medycznych 222
8.4. Ograniczenia wdrażanych przemian 231
Zakończenie 233
Bibliografia 235
Spis tabel i rysunków 245
A. Tabele 245
B. Rysunki 251
Streszczenie 253
Abstract 255