SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 11
Wykaz skrótów 21
Część I. Myśl edukacyjna Locke’a
1. Zapowiedź oświeceniowych przemian w myśli pedagogicznej Locke’a 25
2. Sens i wymiary edukacji w pedagogice klasycznego liberalizmu 43
3. Wolność w pedagogice klasycznego liberalizmu 61
4. Wykształcenie a problem ubóstwa w zamysłach edukacyjnych Locke’a 79
5. Recepcja twórczości pedagogicznej Locke’a w Polsce 101
6. Uczniowie i wychowankowie Locke’a w przyjacielskim kręgu dżentelmenów 119
7. Locke a Shaftesbury – dwugłos o wolności i naturze człowieka 139
8. Biogram filozofa i pedagoga 147
Część II. Wybór tekstów Locke’a o kształceniu, wychowaniu i opiece
1. Esej o rekreacji (1677) 159
2. O studiowaniu i badaniu (1677) 163
3. Listy do Edwarda i Mary Clarke (1685) 183
4. Myślę, że (1686–1688) 191
5. List do Hrabiny Peterborough (1697) 195
6. Projekt „szkół pracy” (1697) 203
7. Kilka myśli o bibliotece kształcącego się dżentelmena (1703) 213
8. Rejestr osób w kręgu edukacyjnej i filozoficznej działalności Locke’a 225
Nota bibliograficzna 235
Spis ilustracji 237
Bibliografia 239
Indeks nazwisk 259