SPIS TREŚCI
Wstęp 7
Rozdział 1. Kosmos, czyli o tym, co jest najbardziej oczywiste 19
1.1. Diagramy 25
1.2. Księgi źródłowe 26
1.3. Mądrość – jej źródła i natura 29
1.4. Pochodzenie świata 31
1.5. Pochodzenie istnień jednostkowych 34
1.6. Świat i to, co jest poza światem 35
1.7. Różnorodność świata 36
1.8. Przeciwieństwa i sprzeczności 39
1.9. Rzeczy i relacje 40
1.10. Prawda i cała prawda 43
1.11. Zmiana i niezmienność 44
1.12. Problem tożsamości 46
Rozdział 2. Mikrokosmos, czyli o tym, jak być sobą w wiecznie zmieniającym się świecie 51
2.1. Konfucjusz i kontynuatorzy: Mencjusz oraz Xunzi 53
2.2. Laozi i Zhuangzi 69
Rozdział 3. Użyteczna elegancja rodu Zhou 83
3.1. „Jest jak kamień szlachetny, cięty i szlifowany, cyzelowany i wygładzony…” 87
3.2. „A rozrywkę jeno w sześciu sztukach (yi) znajduj!” 95
3.2.1. Sztuka ceremonii 99
3.2.1.1. Sztuka ceremonii religijnych 108
3.2.2. Muzyka 121
3.2.2.1. Xunzi „O muzyce” 125
3.2.3. Kaligrafi a 128
3.2.4. Księgi klasyczne 147
3.2.4.1. Sztuka cytatu 158
3.2.5. Jedność sześciu sztuk 162
3.3. „….od kogoż mógłby on takiej szlachetności się nauczyć?” 166
3.4. „A dwór twój niech będzie Akademią…” 175
3.5. „Kierując się ku dao…” 180
Rozdział 4. Wieczna elegancja bezużytecznych form 187
4.1. „Jak nieociosany kloc, tak byli prości…” 188
4.2. „Żeby błądzić […] w bezczynności lub beztrosko odpoczywać…” 195
4.2.1. Droga ceremonii i muzyki 196
4.2.2. Droga pędzla 207
4.2.3. Droga powożenia zaprzęgiem konnym i łucznictwa 209
4.2.4. Droga ksiąg 212
4.3. „Wielki nauczyciel” 222
4.4. „Na dworze duchowym… w pustej komnacie serca…” 228
4.5. „Wracając do dao…” 230
Rozdział 5. Co dalej – w stronę metafizyki i koncepcji estetycznych 235
Bibliografia 255