SPIS TREŚCI
Spis treści
Wstęp
Wprowadzenie. Teoria postkolonialna na świecie i w Polsce
1. Przedmiot krytyki postkolonialnej
2. Badania postkolonialne w Polsce
Rozdział I
Kultura chłopska w świetle teorii postkolonialnej
1. Czy chłop jest subalternem? Kondycja chłopska a postkolonializm
2. Metoda biograficzna Floriana Znanieckiego oraz Józefa Chałasińskiego. Zapis głosów chłopskich subalternów
3. Poddaństwo a niewolnictwo – kategorie osobne?
4. Kultura sarmacka jako kultura wykluczenia
Rozdział II
Narracje chłopskie. Interpretacje postkolonialne
1. Znaczenie więzi ojca i dziecka w Nagim sadzie
1.1 Figura dziecka w dyskursie kolonialnym
1.2 Wizja zdziecinniałych chłopów w relacjach historycznych
1.3 Wszechświat ojca i syna. Realistyczna i symboliczna przestrzeń powieści
1.4 Ojciec i ciemiężca. Dwuznaczność relacji kolonialnej zależności według Homiego Bhabhy
1.5 Ontologiczna niepewność. Abdykacja „ja”
1.6 Scalenie „ja” w opowieści
2. Przekroczyć układ poddanego i hegemona? Pałac
2.1 Rozpad ziemiańskiego uniwersum w konstrukcji opowieści
2.2 Mimikra kolonialna – pragnienie przekroczenia różnicy
2.3 Chłopskie „ja idealne”
2.4 Hegemon jako kozioł ofiarny
2.5 Sytuacja zależności a reakcje psychosomatyczne
3. Rekonstrukcja kultury tradycyjnej. Kamień na kamieniu w dialogu
3.1 Zmienny charakter kultury. Nurt chłopski w kontekście literatury światowej
3.2 Ślady przeszłości. Wszystko rozpada się i Kamień na kamieniu – lektura porównawcza
3.3 Schyłek kultury słowa. Wspólnota kultur pierwotnych
Rozdział III
Domknięcie nowoczesności. Pamięć, czas, tożsamość a Inny
1. Pamięć i czas. O Widnokręgu
1.1 Rozumienie pamięci w twórczości Wiesława Myśliwskiego
1.2 Polifonia wspomnień. Cisza i dźwięk
1.3 Pamięć biograficzna w kontekście historii. Żydowscy sąsiedzi i wyrwa w pamięci
1.4 Struktura i semantyka czasu w powieści
1.5 Modernizm i rozpad linearności. Literatura europejska a dyskurs fizyki i filozofii
1.6 Szeroki czy wąski horyzont czasowy narracji?
1.7 Kościół św. Jakuba jako „miejsce pamięci”
2. Fotografie Innego, spotkania z Innym w Widnokręgu i Traktacie o łuskaniu fasoli
2.1 Fotografia – stygmat śmierci? Teoria Rolanda Barthes’a
2.2 Imperialne spojrzenie – artykulacje postkolonialne
2.3 Konstruowanie obrazu Obcego. Z kamerą wśród barbarzyńców
2.4 Trauma a mit. Traktat o łuskaniu fasoli w kontekście badań nad traumą
2.5 Spotkanie z Innym w filozofii i w badaniach kulturowych
2.6 Ślad transcendencji na papierze światłoczułym. Metafizyczny wymiar spotkania
Rozdział IV
Kobieta jako Inna w prozie Wiesława Myśliwskiego. Wokół Ostatniego rozdania
1. Dotknięcie bólu. Akt kobiecy w prozie Wiesława Myśliwskiego
1.1 Nagość i akt w ujęciu Kennetha Clarka i Frances Borzello
1.2 Akty wojenne
1.3 Kobieta jako Inna w kulturze patriarchalnej
2. Historie drugoplanowe, historie kobiece. Między wykluczeniem a empatią
2.1 Typologia postaci kobiecych
2.2 Kobieta przed lustrem
2.3 Kobiety ze zmazą
2.4 Kobieta, która kochała za mocno
Bibliografia