SPIS TREŚCI
WSTĘP
„RÓŹNE HISTORYJE” KRAKOWSKIE 9
I. POJĘCIE DAWNEJ LITERATURY POPULARNEJ (do XVIII wieku) 21
1. Popularna literatura w szesnastowiecznym Krakowie: kryteria 23
1.1. Termin 23
1.2. Kryteria 28
2. Źródło polemiki: historia edycji tekstów popularnych 37
2.1. Założenia 37
2.2. Teksty 40
2.2.1. Historyja o żywocie Aleksandra Wielkiego i Historyja o zburzeniu miasta trojańskiego 40
2.2.2. Historyje rzymskie i Poncjan 45
2.2.3. Marchołt 49
2.2.4. Historyja o stworzeniu nieba i ziemi 52
2.2.5. Magielona, Meluzyna, Gryzelda 58
2.2.6. Ezop(y) i Sowiźrzał(y) 65
2.2.7. Historyja o Szczęściu i Żywoty filozofów 73
2.3. Wnioski. 75
II. FUNKCJONOWANIE LITERATURY POPULARNEJ WE WCZESNONOWOŻYTNYM KRAKOWIE 81
1. Produkcja tekstów 83
1.1. Papier a produkcja tekstów 83
1.2. Czynniki wspomagające rozwój rynku książki 96
1.2.1. Populacja 98
1.2.2. Wielki handel 98
1.2.3. Pismo jako rozpowszechnione narzędzie 109
1.3. Pojawienie się licznych kopii tekstu 120
1.4. Co opłacało się drukować? 14
2. Sprzedawanie tekstów 151
2.1. Co opłacało się sprzedawać, czyli w poszukiwaniu mapy rynku książki w dawnym Krakowie 151
2.2. Miejsca i sieci dystrybucji 162
2.3. Jak można ustalić ceny książek? 170
2.4. Problem cenzury 174
2.5. Problem reklamy wydawniczej 177
3. Czytanie tekstu 181
3.1. Edukacja: szkoły miejskie i tworzenie czytelników 181
3.1.1. Koszty pisania 188
3.1.2. Koszty i możliwość czytania 191
3.2. Testamenty, inwentarze i ślady posiadania tekstów 193
3.2.1. Testamenty 195
3.2.2. Inwentarze 221
3.2.3. Podsumowanie 232
3.3. Kapitał kulturowy, czyli kto sięgał po (te) książki? 233
3.4. Fizjologia lektury (I): oko, czyli co widzieli na stronie dawni krakowianie? 237
3.5. Fizjologia lektury (II): ucho, czyli czytelnicy i użytkownicy tekstów 246
ZAKOŃCZENIE
LITERATURA DLA KOGO? 259
Aneks 265
Bibliografia 283
Indeks osobowy 299
Spis tabel i wykresów 311
Spis ilustracji 313
Summary 315