SPIS TREŚCI
Spis treści
Podziękowania 11
Przedmowa 13
Podróż budząca pytania 19
Rozdział 1
Kasar vs. halus 21
1.1. Dajakowie na tle historii Indonezji 25
a) Okres do kolonizacji holenderskiej zapoczątkowanej w 1602 roku 25
b) Okres kolonizacji holenderskiej (1602–1945). 26
c) Okupacja japońska (1942–1945). 27
d) Okres indonezyjski (od 17 sierpnia 1945 roku do teraz). 28
Rozdział 2
Kim jestem? – o tożsamości badacza 31
2.1. Antropologia dialogu 32
2.2. Antropologia zaangażowana 41
2.3. Maski, przedstawienia i opowieści 45
Rozdział 3
Siapakah saya? – o tożsamości Indonezyjczyków 59
3.1. Tożsamość kolonialna i postkolonialna Indonezyjczyków 61
3.1.1. Rurytańska Republika Indonezji 71
3.2. Ideał władzy i jej ideologia 73
3.2.1. Tożsamość legitymizująca 74
3.3. Kolektywizm. Gotong royong, arisan, oddolnie sformalizowane kluby 85
Rozdział 4
Eweh arep kuh? – o tożsamości Dajaków Ngaju 93
4.1. Tożsamość oporu 93
4.2. Symbole dominujące oraz charakter kultury Dajaków Ngaju 96
4.2.1. Mangayau – polowanie na głowy 98
4.3. Mity, wierzenia i struktura społeczna 103
4.3.1. Kaharingan 107
Tiwah – rytuały pogrzebowe 110
Tatuaże – historia życia wypisana na ciele 111
4.4. Rozmieszczenie przestrzenne 112
4.4.1. Rumah betang – długie domy 112
4.4.2. Las – źródło życia i mocy 113
4.5. Współczesne rytuały przejścia 114
4.5.1. Narodziny 115
4.5.2. Ślub 117
4.5.3. Pogrzeb 124
Rozdział 5
Gdy aku zmienia się w saya – o zmianie kulturowej 129
5.1. Hegemonia kultury indonezyjskiej – malaizacja – jawanizacja 132
5.2. Jawanizacja 134
5.2.1. Tożsamość narodowa 134
5.2.2. Język 134
5.2.3. Edukacja 137
5.2.4. Kulinaria i używki 142
5.3. Globalizacja 144
Rozdział 6
Aku orang Dayak – współczesne formy walki o tożsamość zbiorową Dajaków 151
6.1. Pozytywny wpływ jawanizacji na kształtowanie się tożsamości zbiorowej Dajaków 152
6.2. Pozytywny wpływ globalizacji na kształtowanie się tożsamości zbiorowej Dajaków 156
6.3. Instytucje i organizacje wspierające kulturę Dajaków 157
6.4. Rok 2015 – rządy twardej ręki 161
6.5. Dajackość – autentyczna tożsamość czy hybryda kulturowa? 167
Bibliografia 169
Załącznik nr 1. Kwestionariusz rozmów 176