SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 9
CZĘŚĆ PIERWSZA: STUDIA O BOLESŁAWIE PRUSIE
I „Antek” i „Grzechy dzieciństwa”. Przełom w twórczości Bolesława Prusa 15
II Chaos i struktura. Paryż w „Lalce” Bolesława Prusa 33
III Skąpy Litwin. Poezja Adama Mickiewicza w „Lalce” Bolesława Prusa 45
IV Prus i poezja. Uwagi na marginesie „Kronik” 63
V Pszenica i kąkol. Interteksty biblijne w „Lalce” Bolesława Prusa 73
VI Bóg poza skandalem. O psychologii i religii w „Emancypantkach” Bolesława Prusa 103
VII Ozyrys i Set. Mitologiczna matryca w „Faraonie” Bolesława Prusa 125
VIII Panny z prowincji. „Ze wspomnień cyklisty” Bolesława Prusa wobec mitów miłości 157
IX Świat wyszedł z zawiasów. Przemoc i jej reprezentacje w „Dzieciach” Bolesława Prusa 173
X Moralistyczny mimetyzm. „Lustrzany” tryptyk Bolesława Prusa 185
CZĘŚĆ DRUGA: STUDIA O ELIZIE ORZESZKOWEJ
I Mimetyczny minimalizm. Usuwanie zazdrości w powieściach Elizy Orzeszkowej 199
II Szczury i bogowie. Resentyment w „Sylwku Cmentarniku” Elizy Orzeszkowej 221
III Pokutna ofiara. Przemoc i cierpienie w „Mirtali” Elizy Orzeszkowej 245
IV Mechanizmy pesymizmu. „Bracia” Elizy Orzeszkowej w perspektywie autorskiej 267
V Nędza bogatych. Modernistyczne paradoksy w „Argonautach” Elizy Orzeszkowej 285
Nota bibliograficzna 303